Dòmhgan tro shùilean Barrach

GED tha mìosan a-nist on a nochd D.M.N.C. ann am Barraigh ’s a fhuair sinn comas air a cheannach, chan urrainnear a ràdh le fìrinne gu bheil an leabhar de sgrìobhaidhean Dhòmhgain air bilean an t-sluaigh.
Cuid de na Sinclairich, na daoine aig Dòmhgan, mu 1910.Cuid de na Sinclairich, na daoine aig Dòmhgan, mu 1910.
Cuid de na Sinclairich, na daoine aig Dòmhgan, mu 1910.

Tha na vox pops a ghabh mise a’ ruith car mar seo: tha e math ach tha e doirbh a leughadh; tha e ro dhomhainn agus ro sgoilearach; feumaidh tu faclair ri d’ thaobh; leugh mi beagan dheth; bhiodh e na b’ fheàrr le notaichean agus faclair aig an deireadh; tha na h-òrain math ach tha a’ bhàrdachd a’ fairtleachadh orm; car son nach eil eadar-theangachadh ann?; tha e seann-fhasanta agus bu chòir dha bhith air nochdadh o chionn fada. Agus mar sin air adhart.

Chan eil teagamh nach eil na h-òrain, a’ mhórchuid dhiubh a’ moladh Barraigh, fonnmhor agus grinn – cluinnear fhathast iad aig céilidhean – ach cha b’ann do mhuinntir Bharraigh a-mhàin a bha Dòmhnall Mac na Ceàrdaich a’ sgrìobhadh. Ged bha a chridhe riamh anns an eilean, bha e mothachail gun robh saoghal mór a-muigh an siud, saoghal anns am faighte beairteas is bochdainne, sòlas is bristeadh-cridhe, gràdh is fuath, creideamh is ana-chreideamh, réite is cog­adh. Agus bha de dh’fhiosrach­adh ’s de dh’innleachd aige na chuireadh ann an deagh Ghàidhlig a bheachdan air cuspairean a bha ga ghluasad, agus air mì­cheartas a bha, ar leis, feumach air leasachadh.

Hide Ad

Cha robh fios aig muinntir Bharraigh air an deicheamh cuid de shaothair Dhòmhgain gus an do nochd D.M.N.C. Car son nach robh? An e th’ ann do dh’eilean Caitligeach Bharraigh nostra cul­pa, nostra culpa, nostra maxima culpa, ar coire fhìn, ar coire fhìn, ar mór-choire fhìn? Ma dh’fhaod­te gu bheil sinne ceart cho coir­each ’s a bha na sgoilearan agus buidhnean móra na Gàidhlig – an establishment Ghaidhealach – a chuir an cùl ris agus nach tug dha urad prìne de bhrosnachadh nuair bha e aig àirde a thàlantan. ’S dòcha nach bu chòir iongnadh a bhith oirnn nach eil e air ainm­eachadh am measg sgrìobhad­airean urramach Gàidhlig an fhicheadamh linn. A bheil e airidh air a bhith ’nan lùib? Fàgaidh mi a’ cheist sin acasan a tha nas comasaiche na mise.

Mar tha Lisa Storey ag innse dhuinn anns an Fhacal-Toisich, nochd cuid dhen sgrìobhadh aige ann an irisean beaga eadar na bliadhnachan 1912 agus 1932, bliadhna a bhàis, agus ann an 1954 dh’fhoillsich Gairm dà òran. Cha do thuig sinne uige seo cho fìor ioma-chomasach ’s a bha e. Có sgrìobhadair Gàidhlig eile a chuir a-mach a leithid
de mheasgachadh, agus nach d’fhuair urr­am no meas ach beag air a shon?

A thaobh nam faclan, gnàth­asan-cainnte ’s mar sin a tha Dòmh­gan a’ cleachdadh, tha e doirbh dhòmhsa chreidsinn gun d’fhuair e iad uile ann am Barraigh. (Tha mi fhìn ag aideachadh gum feum mi mo làmh a shìneadh gu Dwelly an-dràst’ ’s a-rithis fhad ’s tha mi a’ leughadh!) Tha Ruair­idh MacThòmais a’ moladh ann am bàrdachd Dhòmhnaill Ruaidh Mhic an t-Saoir an teeming vocabulary aig a’ bhàrd, agus a’ beachdachadh gun d’fhuair e an fharsaingeachd seo ann an Uibh­ist a-mhàin. Dh’fhaodadh sin a bhith, ach tha amharas agam gun deach leud­achadh a dhèanamh air fiosrachadh Dhòmhgain, anns a h-uile dòigh, thairis air cladach Bharraigh. Chan ann leis a’ chiad
bhuille a thuiteas a’ chraobh.

“Se ’n t-ionnsachadh òg an t-ionnsachadh bòidheach.” Well, gun teagamh, ach cluinnidh sinn an-diugh cuideachd gum faod an t-ionnsachadh òg cron a dhèanamh, on tha na chaidh dhan cheann òg buailteach air fuir­each ann. Fhuair Dòmhgan, còmhla ri a cho-aoisean òga, oileanachadh dìcheallach anns a’ chreideamh Chaitligeach. Nuair bha e na bu shine mhothaich e gun robh feadhainn timcheall air nach robh cho làidir ann an diadhachd, agus thug sin, còmhla ri móran leughaidh (a’ toirt a-staigh John Stuart Mill), adhbhar dha ath-smaointinn air a shuidh­eachadh fhéin. Nuair a tha e ’g ràdh ann an ‘Litir Dhachaidh’ “chan eil ann an creideamh ach faoineis” tha e furasta dhuinn tighinn gu co-dhùnadh g’eil e fhéin a’ creidsinn seo. Ach tha Lisa Storey ag innse dhuinn gur ann air càch a tha e a-mach, agus mar as motha a dh’ath-leughas tu na faclan, sann as fheàrr a thuig­eas tu gu bheil Lisa ceart. Do Dhòmhgan, ma-tà, ’s dòcha gum b’e ’n t-ionnsachadh òg an t-ionnsachadh bòidheach.

Cha robh càirdeas-fala riamh eadar cuideachd Dhòmhgain ’s mo dhaoine-sa, ach tha moit orm gun robh cleamhnas ann a thaobh piuthar m’ athar a bhith pòst’ aige. Sann an taigh mo sheanar a bha a’ bhainis. Nuair a phòs Dòmhnall, mac Dhòmhgain, b’e mise am fleasgach. Cuid­eachd bha Calum MacIain, bràth­air mo mhàthar, ag obair còmhla ris ann an Dùn Éideann, agus chithear an dithis aca anns an dealbh aig toiseach an leabhair.