Ofcom opens three new investigations into Kremlin-backed TV channel

Broadcasting watchdog Ofcom has opened three new investigations into a Kremlin-backed TV channel following the Salisbury poisoning case.

In April, Ofcom said that since the Salisbury nerve agent attack of former spy Sergei Skripal and his daughter, Yulia, it had observed a significant increase in the number of programmes on the channel that should be investigated. Picture:m Getty
In April, Ofcom said that since the Salisbury nerve agent attack of former spy Sergei Skripal and his daughter, Yulia, it had observed a significant increase in the number of programmes on the channel that should be investigated. Picture:m Getty

This brings the total number of open investigations into RT, formerly Russia Today, from seven to 11.

An Ofcom spokeswoman said the further investigations are looking into “the due impartiality of news and current affairs programmes broadcast” on the channel.

Sign up to our daily newsletter

The i newsletter cut through the noise

One of the new investigations is regarding a segment on current affairs programme Crosstalk, and the others will be assessing two news broadcasts, which aired across April and May.

Crosstalk is being assessed over a segment which focused on the dynamics of the ongoing Syrian conflict and the US foreign policy in Syria.

One of the news broadcasts is being assessed over its reporting of the Ukrainian government and its position on Nazism and the treatment of Roma Gypsies, while the other was focused on fracking in the UK and the reported treatment of anti-fracking activists by UK authorities.

The regulator will look into whether each of these three broadcasts, which aired across April and May, offered sufficient balance for viewers on each topic.

In April, Ofcom said that since the Salisbury nerve agent attack of former spy Sergei Skripal and his daughter, Yulia, it had “observed a significant increase in the number of programmes” on the channel that should be investigated.

“Until recently, TV Novosti’s overall compliance record has not been materially out of line with other broadcasters,” Ofcom said of the company that broadcasts RT.

“However, since the events in Salisbury, we have observed a significant increase in the number of programmes on the RT service that warrant investigation as potential breaches of the Ofcom Broadcasting Code.

“We will announce the outcome of these investigations as soon as possible.”